Friday, August 28, 2009

:: Motivasi Manusia ::

Sifat-sifat Orang Yang Berjaya:


Proaktif:
Orang yang mampu mengawal diri sesuai dengan arah yang hendak ditujunya. Ia tidak mudah dipengaruhi unsure-unsur di luar dirinya. Ia tidak terikut-ikut dengan perubahan haluan yang berlaku di sekelilingnya. Orang seperti ini akan dapat dilihat pada penampilan dan sikapnya terhadap sesuatu, misalnya terhadap pekerjaan. Orang yang proaktif tidak terlalu mementingkan pendapat luaran untuk menyuruh dan melarangnya melakukan sesuatu pekerjaan. Selain itu, dia juga jarang didengar mengeluh dan merendah diri, dia lebih suka mencari jalan keluar melalaui cara berfikir dan bertindak sekaligus bukan meminta belas ihsan orang lain dengan menyuarakan keluhan dan sebagainya.


Berani:
Mempunyai sikap berani dalam erti yang positif. Dia berani berfikir dan bertindak. Orang yang berani ialah orang yang tidak dihalang melakukan sesuatu yang difikirkan benar dan baik, sekalipun terdapat pelbagai risiko yang menunggu. Namun begitu, orang berani juga adalah orang yang mempunyai rasa takut dan kecut, tetapi perasaan tersebut tidak sampai menegahnya daripada melakukan apa yang hendak dilakukannya.
“ Lebih baik melakukan sesuatu yang kemudian ternyata salah daripada tidak melakukan apa-apa”


Berwawasan:
Pengertian yang mendalam tentang sesuatu yang akan dilakukan dan aspek-aspek yang berkaitan dengannya. Dia memahami siapa dirinya, memahami orang lain dan memahami segala sesuatu yang perlu dalam perbuatannya. Memahami keadaan yang akan dilakukan dapat membantu menyelesaikan masalah dengan baik dan cepat. Orang yang proaktif tidak berharap orang lain memahaminya tetapi berusaha untuk memahami orang lain. Sikap ini dapat membantu untuk menjadi orang yang faham dan suka berusaha untuk memahami segala yang berkaitan
dengan cita-citanya.


Harga Diri:
Orang yang mempunyai harga diri tidak akan merasa rendah diri atas kekurangan fizikal yang terdapat pada dirinya kerana dia sedar itu adalah kenyataan yang tidak dapat diubah suatu hakikat yang abadi. Turut sedar bahawa semua orang adalah sama jadi tidak perlu menyembah kepada orang lain untuk mendapatkan sesuatu kerana persamaan dan harga diri yang ada padanya menghalangnya daripada berbuat hina dan rendah seperti itu.


Percaya kepada diri sendiri:
Dia percaya dan yakin bahawa setiap orang mempunyai kelebihan sendiri, keistimewaan yang tidak dimiliki oleh orang lain. Setiap orang adalah unik dan tersendiri . Menerima segala kelebihan dan kekurangan diri sendiri adalah dasar untuk menumbuhkan sikap percaya kepada diri sendiri, jika kita tidak percaya pada diri kita, menghargainya, bagaimana pula orang lain untuk dapat mempercayai dan menerima diri kita seadanya.


Tidak suka meminta-minta:
Orang islam telah diajar bahawa memberi bantuan kepada orang lain lebih tinggi daripada meminta bantuan daripada orang lain. Sikap ini menunjukkan harga diri seseorang. Hal ini dapat menghalang dari sikap meminta-minta belas kasihan orang lain. Ini kerana sikap suka mengharap bantuan orang lain adalah sikap orang malas dan orang yang bermental hamba.


Tidak mementingkan diri sendiri:
Orang yang berjaya dalam hidup tidak bersifat egoisme. Sebaliknya bersifat pemurah, tidak bakhil menghulurkan bantuan, pujian dan sebagainya. Cuba kita lihat orang yang berjaya dalam hidup mereka umumnya jauh dari sifat mementingkan diri sendiri dan egoisme ini. Contohnya Rasulullah s.a.w. dan para sahabat.



Marilah kita sama-sama merenung diri kita, memotivasikan semula diri kita dan perbaiki segala kekurangan. Kita sebagai manusia pasti ada harapan dan niat untuk menjadi orang yang berjaya dalam apa jua yang kita lakukan terutama dalam menuju kejayaan didunia dan diakhirat ialah haruslah seiring. Fikirkanlah..

No comments:

Post a Comment