Wednesday, August 26, 2009

:: Kemuliaan Manusia ::

Pandangan Kaum Materialis:
Manusia hanya merupakan sekepal tanah di bumi. Dari bumi asal kejadiannya, dari bumi dia berjalan, dari bumi dia makan dan ke dalam bumi dia kembali. Dari tanah kembali menjadi tanah! Akal dan fikiran, dianggapnya barang benda yang dihasilkan oleh otak. Pandangan mereka hanya sehingga benda, dan hanya mempercayai adanya benda-benda yang dapat disentuh. Maka dalam anggapan mereka tidak ada bezanya dan tidak ada keistimewaan manusia dari bermacam makhluk hidup di muka bumi ini, bahkan dimasukkannya ke dalam bangsa kera yang berubah menjadi manusia seperti Teori Evolusi Darwin. Pandangan ini menimbulkan kesan, seolah-olah manusia ini makhluk yang rendah dan hina, sama seperti haiwan-haiwan yang lain yang hidup hanya untuk kepuasan kebendaan semata-mata. Pandangan mereka disebutkan kesesatannya didalam Al-Quran.

Firman Allah dalam Surah Al-Jathiyah ayat 24, yang bermaksud:
“Dan mereka berkata: Hidup itu hanyalah hidup didunia ini sahaja, kita mati dan kita hidup, dan yang membinasakan kita hanyalah zaman (waktu). Tetapi tentang itu, mereka tiada mempunyai pengetahuan, mereka hanyalah mengira-ngirakan sahaja.”

Pandangan Orang Beriman:
Manusia itu makhluk yang mulia dan terhormat pada sisi Tuhan. Manusia sesudah ditiupkan roh ke dalam tubuhnya, para malaikat disuruh sujud (memberi hormat) kepadanya, Allah mengurniakan manusia ‘ilmu pengetahuan dan kemahuan, dijadikan khalifah (penguasa) di bumi dan menjadi pusat kegiatan dalam alam ini. Segala apa yang dilangit dan di bumi, semuanya bekerja untuk kepentingan manusia. Dan kepadanya diberikan hikmah lahir dan batin. Kesimpulannya, apa yang ada dalam ala mini adalah untuk berkhidmat kepada manusia. Dan Allah mencipta manusia untuk beribadah kepada-Nya.

Firman Allah dalam Surah Al-Baqarah ayat 29, yang bermaksud:
“ Dia (Allah) yang menciptakan apa yang ada di bumi ini seluruhnya untuk kami..”

Firman Allah lagi dalam Surah Al-Dzariyat ayat 56, yang bermaksud:
“Aku ciptakan Jin dan Manusia itu, supaya mereka mengabdi (menyembah) kepadaKu”.


Manusia Dekat Kepada Allah:
Manusia itu dekat kepada Allah, dan Allah dekat kepada manusia. Tidak ada batas dan tidak ada pengantara, yang menjadi halangan bagi hubungan langsung antara manusia dengan Penciptanya. Setiap insane dapat memuja, memuji, mendoa’, memohon kepada Allah, tanpa penghubung atau pengantara. Demikianlah darjat dan kemuliaan manusia disisi Allah.

Firman Allah dalam Surah Al-Baqarah ayat 186, yang bermaksud:
“Apabila hamba-hambaKu bertanya kepada engkau tentang Aku, maka sesungguhnya Aku dekat. Aku akan memperkenankan doa orang mendoa’kan kepadaKu, apabila ia mendoa’kan kepadaKu. Sebab itu, hendaklah ia memperkenankan seruanKu dan beriman kepadaKu, supaya mereka dapat menempuh jalan yang benar."
Pintu rahmat amat luas bagi manusia yang dekat kepada Allah, sesungguhnya Allah sangat mencintai hamba-hambanya yang dekat kepadaNya.


Pandangan Para Malaikat:
Manusia mempunyai kemuliaan dan kedudukan penting dan terhormat. Suatu kedudukan yang walaupun diharapkan oleh malaikat, untuk diserahkan kepada mereka iaitu sebagai khalifah di muka bumi ini. Manusia memikul tanggungjawab yang besar, amanah untuk memakmurkan bumi. Maka diperintahkan kepada para malaikat supaya memeberi hormat kepada manusia serta memberi bantuan-bantuan yang diperlukan. Malaikat menyempurnakan perintah ini dengan patuh dan tidak ada kecualinya.

Firman Allah dalam Surah Sad ayat 71-74, yang bermaksud:
“Ingatilah, ketika Tuhan berkata kepada para malaikat, “Sesungguhnya Aku menciptakan manusia dati tanah. Dan ketika dia Kubentuk dengan sempurna dan Kutiupkan kedalamnya RohKu, maka hendaklah kamu tunduk merendahkan diri kepadaNya!” Lalu para malaikat itu semuanya tunduk merendahkan diri. Hanya Iblis (yang tidak mahu merendahkan diri). Dia menyombong dan termasuk dalam orang-orang yang ingkar."

Terhadap iblis yang ingkar dijatuhkan hukuman kepadanya disebabkan kedengkian dan kesombongannya, kutukan terusir dari taman syurga yang penuh kesenangan dan kebahagiaan.

Firman Allah dalam Surah Sad ayat 77-78:
“ Allah berkata (kepada iblis): “Keluarlah engkau dari sini sesungguhnya engkau orang yang terusir. Dan sesungguhnya kutukan Ku ditimpakan kepada engkau, sampai hari pembalasan.”

No comments:

Post a Comment