Friday, October 9, 2009

~ Langkah Menjauhi Penzinaan dan Pergaulan Bebas ~

1. Menjauhi zina minda
Contohnya, jika seseorang wanita duduk berjauhan daripada seorang lelaki,tetapi mindanya membayangkan sedang melakukan perbuatan lucah dengan lelaki itu, dia ketika itu melakukan dosa walaupun secara zahirnya berjauhan daripada lelaki itu.

2. Menjauhi zina mata
Jika seseorang wanita melihat seorang lelaki dari jauh dengan pandangan syahwat, dia juga berdosa walaupun ketika itu lelaki itu duduk berjauhan daripadanya. Ketika itu dia melakukan “zina mata”. Sahabat Rasulullah S.A.W., Jarir bin Abdullah, pernah berkata: “Saya pernah bertanya kepada Rasulullah mengenai melihat wanita dengan tidak sengaja, maka sabdanya:
“Palingkanlah pandanganmu.” ( Riwayat Muslim)

3. Menjauhi daripada berdua-duaan
Ketika berdua-duaan, rangsangan untuk bermaksiat akan lebih kuat kerana godaan syaitan. Berhubung hal ini, Nabi barsabda yang bermaksud:
“Apabila seorang lelaki bersendirian dengan seorang wanita yang ketiganya ialah syaitan.” (Riwayat Ahmad)

Amalkan membawa kawan atau teman jika ingin berbincang dengan insan berlainan jenis mengenai perkara bermanfaat.

4. Menjauhi daripada bersentuhan
Jika melihat seorang lelaki dengan syahwat dilarang oleh agama, maka bersentuhan kulit dengannya pasti lebih ditegah dalam agama. Dalam sebuah hadis oleh Bukhari dan Muslim diriwayatkan yang bermaksud:
“Tidak pernah tangan Rasulullah menyentuh tangan wanita melainkan yang halal baginya.”

Bagaimanapun, pergaulan antara lelaki dan wanita tidak dilarang secara keseluruhan. APA YANG DILARANG IALAH PERGAULAN BEBAS. Namun dalam suasana tertentu yang terkawal ia diizinkan. Contohnya,ketika menuntut ilmu dan berjual beli.

No comments:

Post a Comment