Tuesday, September 1, 2009

:: Sabar Separuh Daripada Iman ::

Sabar adalah salah satu sifat yang perlu ada dalam setiap individu di dunia ini. Hal ini kerana orang yang memiliki sifat sabar ini akan sentiasa dalam keadaan tenang,tenteram,mampu menahan diri daripada bencana dan ujian serta mempunyai daya juang dan ketabahan yang utuh dalam semua keadaan.


Didalam al-Quran telah digambarkan tentang ketinggian sifat sabar didalam surah Ali ‘Imran,ayat 186:


وإِن تَصْبِرُواْ وَتَتَّقُواْ فَإِنَّ ذَلِكَ مِنْ عَزْمِ الأُمُورِ
“Jika kamu bersabar dan bertakwa,maka sesungguhnya yang demikian itu adalah daripada perkara yang dikehendaki agar di ambil berat (melakukannya).”


Rasulullah SAW pernah bersabda bahawa sabar adalah sebahagian daripada iman.

Sabar boleh dibahagikan seperti berikut:
1) Sabar mengerjakan ketaatan
2) sabar daripada melakukan maksiat
3) sabar atas segala takdir


Panduan untuk memantapkan sifat sabar dalam diri:
1) Jangan terlalu berfikir mengenai sesuatu masalah, sakit kepala dan kesakitan serta mengharapkan simpati dan perhatian daripada orang lain.

2) Terimalah hakikat bahawa lebih banyak perhatian yang anda berikan kepada perkara ini,lebih teruk keadaan anda nanti. Semua perkara akan menjadi kelam kabut, hati terluka dan merasa tidak sabar kerana orang lain tidak ambil peduli.

3) Jangan fikir untuk menunjukkan kepada orang lain bahawa anda berada dalam keadaan yang betul dan dapat memenangi hati mereka dalam setiap perkara yang dilakukan.

4) Terimalah hakikat bahawa sukar untuk menyenangkan hati setiap orang pada setiap masa. Pastikan anda bersikap adil, wajar dan biar masa yang menentukannya.

5)Jangan fikir anda mengetahui apa yang terbaik untuk orang lain.

6) Terimalah hakikat boleh terus memujuk, tetapi ada kesukaran dalam mengharapkan agar mereka menurut apa yang kita kehendaki. Ini akan mencetuskan ketidaksabaran di kedua-dua belah pihak.

7) Jangan fikirkan bahawa jika mereka tidak bersetuju dengan anda, mereka akan bersifat tidak wajar terhadap anda.

8) Terimalah hakikat bahawa manusia berhak ke atas pandangan yang dikemukakan. Anda mengharapkan mereka membanarkan anda mendapat hak yang sama.

9) Jangan fikirkan mengenai semua perkara buruk yang akan berlaku ke atas diri anda.

10) Terimalah keadaan bahawa setiap orang mempunyai masa rehat. Cuba lihat daripada luar diri anda.

11) Bersimpati terhadap orng lain akan membantu anda bersifat lebih sabar.
12) Jangan fikirkan bahawa sifat yang tidak menentu (moodiness) dalam diri seseorang adalah penting.

13) Terimalah hakikat kadang kala diri kita yang baik ini pun boleh mengalami sifat yang berubah-ubah dan tidak menentu. Hadapi degan tenang dan cuba kawal sifat diri anda.

14) Jangan fikir bahawa cita-cita dan apa yang anda kehendaki adalah terlalu penting.

15) Terima hakikat bahawa wujud kesulitan jika terlalu mengharapkan sesuatu perkara dalam hidup, terhadap diri sendiri dan orang lain. Jika anda terlalu mengharap, kekecewaan akan menjadi anda sedih dan berkelakuan seperti orang hilang sabar.

No comments:

Post a Comment